Δευτέρα, 20 Απριλίου 2009

"Λαμπρά"..

Το ιστολόγιο παραθέτει το παρακάτω ντοκουμέντο που θα ήταν καλό να περιληφθεί ως πηγή εποχής στα νέα αναθεωρημένα βιβλία ιστορίας:

«Αριθμ. 86/40

Διοικητήριον Λευκωσίας

Τη 21.3.1940

Προς τον Γραμματέα
Του Προοδευτικού Ομίλου Π.Ζώδιας.

Αναφορικώς προς την υπό ημερομηνίαν αίτησίν σας δι’ης ζητείτε άδειαν όπως την 24ην Μαρτίου, 1940, και ώραν 10ην π.μ, δοθή διάλεξις εις το οίκημα του Προοδευτικού Ομίλου Πάνω Ζώδιας υπό του κ. Κ. Μόντη με θέμα « Η Νεοελληνική Ποίησις», λαμβάνω την τιμήν να πληροφορήσω υμάς ότι τοιαύτη άδεια δεν είναι δυνατόν να σας παραχωρηθεί.
U. Greening
Διοικητής»
( πρώτη δημοσίευση:περ. «Υλαντρον», Μαϊος 2002)

Το παρελθόν ξέρει να μιλά κι από μόνο του, αν το αφήσουμε ασχολίαστο και χωρίς να παριστάνουμε τους δικηγόρους και τους δικαστές. Γι'αυτό και δεν θα σχολιάσω τίποτα περί του ντοκουμέντου.

14 σχόλια:

MARINOS είπε...

Πάρα πολύ ενδιαφέρουσα ανάρτηση...

gregoris είπε...

"ας αναλάβει επιτέλους και η θάλασσα τις ευθύνες της"

entelech1a είπε...

Λαμπρα οντως!!!!!!!!!!!

Sike είπε...

άρεσεν μου πολλά τζείνο που παρέθεσε ο γρηγόρης - κάποιος να με διαφωτίσει τη πτωχή;

Ανώνυμος είπε...

ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ
ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΑΓΑΠΗΤΗ ΦΙΛΗ

gregoris είπε...

μιας τζιαι επαράθεσεν τεκμήριον η δοκισίσοφη χωρίς ιστορικό ή ερμηνευτικό πλαίσιο
(Β παγκόσμιος πόλεμος, τζιαι ουδέτερη τότε στάση του ελληνικού διχτατορικού κράτους τζιαι άρα ο ελληνικός εθνικισμός στη Βρετανική αποικία ήταν αμφίβολος πολιτικός παίχτης για τα βρετανικά συμφέροντα) είπα να παραθέσω τζιαι εγώ ένα τεκμήριο (πρέπει να εν που κάποιαν εναλλαχτική έκδοση την δεκαετία του 90) ως απάντηση στον μεγάλο τζιαι καταξιωμένο πια ποιητή κ. Μόντη τζιαι στον λυρικό του ύμνο της καταστροφής του 1974..."δεν μπορώ να πιστέψω πως μας τους έφερε η θάλασσα της Κερύνειας..."

Ανώνυμος είπε...

Πολύ ενδιαφέρον τεκμήριο..( μεταξύ άλλων και για την πολιτιστική κίνηση της Π.Ζώδιας το 1940)

Αποριες προς Γρηγόρη: -Αν το καθεστώς στην Ελλάδα ήταν δικτατορικό το 40, στην Κύπρο τί ήταν αφού χρειαζόταν άδεια για μια διάλεξη για ποίηση (η οποία και δεν δίνεται);
-Τι σχέση έχει μια διάλεξη για την νεοελληνική ποίηση με όσα πολιτικά λες;
-Θεωρείς σωστή κίνηση να απαγορευτεί μια διάλεξη για ποίηση από Κύπριο ομιλητή;
-Το ποίημα που λες το έχεις διαβάσει; ( γιατί το αντιγράφεις λάθος)
-Ξέρεις τί σημαίνει ειρωνία και σαρκασμός στην ποίηση;
-διάβασες ποτέ ποίηση;

gregoris είπε...

ανώνυμε
1. αποικιοκρατικό. το 1940 ήμασταν προς το τέλος της αυταρχικής διακυβέρνησης (Παλμεροκρατίας) μέσα που την φιλελευθεροποίηση που ολοκληρώνεται κάπως το 1943 με την διενέργεια τοπικών εκλογών. ήδη που το 1939 χαλαρώνει η λογοκρισία στον τύπο. ενώ το 1941-42 επιτρέπονται οι πολιτικές ομαδοποιήσεις.
2. οι διαλέξεις τότε ήταν ο βασικός τρόπος ανάπτυξης του ιδεολογικού προσανατολισμού των κυπραίων. άρα αναπόφευκτα έχουν πολιτική διασταση. τζιαι ο νεαρός τότε Μόντης μετά έγινεν ο εθνικός μας ποιητής...
3. όι βέβαια. αλλά τζιαι άλλου είδους διαλέξεις απαγορεύονταν τότε. όι μόνο τζίνες για την "νεοελληνική ποίηση".
4. πολλές φορές στην παιδική μου ηλικία στα πλαίσια της σχολικής ελληνοχριστιανικής κατήχησης.
5. ναι. παλιά εθκιάβαζα παραπάνω που ότι σήμερα.
6. τζίνον που θέλω να πω εν ότι εν μπορούμεν να σύρνουμεν τεκμήρια έτσι στο κουτουρού, χωρίς να αναφερούμαστεν στες ιστορικές συνθήκες τζιαι χωρίς να παρέχουμεν ερμηνευτικό πλαίσιο. επειδή άλλοσπως είμαστεν αυθαίρετοι. "το ότι το παρελθόν ξέρει να μιλά που μόνο του" αποτελεί μιαν άνευ νοήματος κοινοτοπία.

Διάσπορος είπε...

Καλή ανάσταση δοκισισοφή.

dokisisofi είπε...

Διάσπορε, εξίχασα σε μάνα μου! Μα η Ανάσταση έγινε χρυσέ μου, εκεί στις Αμερικές δεν το εμάθετε; Χριστός Ανέστη λέμε πια!

dokisisofi είπε...

Μα καλάν εν σας απάντησα;Κύριε ελέησον, λογοκρίνω τον εαυτό μου χωρίς να το καταλάβω ( οκ έναν "ψόφα" έπιαεν η τσάκρα μου τίποτε άλλο) .
Γρηγόρη, το περίμενα να αναλάβεις λόγο συνηγόρου, αλλά όπως είπα και στην ανάρτηση, ούτε δικαστής είμαι ούτε δικηγόρος. Εγώ ξέρω ότι..μια διάλεξη για ΄ποίηση απαγορεύτηκε. Εγώ εμπούχτησα με την ερμηνευτική στάση που μας μετέφεραν στο σχολείο με τη μανία για αίτια καιτα αποτελέσματα ( το πιστεύεις ότι ολόκληρο κεφάλαιο για τον Β'Παγκόσμιο Πόλεμο το προσπεράσαμε και στην ύλη ήταν μόνο τα αίτια και τα αποτελέσματα-και οι συμφωνίες που υπεγράφησαν-ούτε ημερομηνίες ούτε μάχες, ούτε τίποτα-κατα τα άλλα είμαστε ευρωπαίοι... το ίδιο και με τη Μικρασιατική καταστροφή και πάει λέγοντας..). Θα μπορούσα εδώ να σου πω, "κοίτα Γρηγόρη τί προηγήθηκε του αγώνα της ΕΟΚΑ , καταλαβαίνεις τώρα γιατί ήταν αναγκαίος, γιατί φιμώνονταν ακόμα και τέτοιες εκδηλώσεις, επικρατούσε φασισμός παντού, ασφυκτική δικτατορία και περιορισμός, εξευτελισμός των Κυπρίων, ανασχεση της πολιτιστικής ανάπτυξης και και και...."Όμως εγώ απλά παρέθεσα ένα ντοκουμέντο..

Ο Μόντης δεν είναι ο εθνικος ποιητής της Κύπρου, δεν υπάρχει κυπριακό έθνος άλλωστε, αλλά και να υπήρχε ο συγκεκριμένος είναι παραγκωνισμένος.."εθνικό ποιητή"έχω ακούσει να αποκαλούν τον Βασίλη Μιχαηλίδη, τον Μόντη όχι. Ο άνθρωπος προτάθηκε για Νόμπελ, είναι κορυφή και σωστά σου λέχθηκε ότι παραγνωρίζεις την "ειρωνία και τον σαρκασμό"στην ποίηση του. Αλλά πες μου και μένα σε ποια ελληνοχριστιανική κατήχηση διδάσκουν Μόντη να στείλω αύριο τα παιδιά μου. Ειλικρινά..με ενδιαφέρει αυτό που λες. Εννοείς ότι στο ιδιωτικό που φοίτησες διδασκόσασταν Μόντη τόσο συστηματικά; Κοίτα και τους παρεξηγήσαμε τους φτωχούς, είναι υπεράνω τελικά..... Όσο για το επιχείρημα σου ότι απαγορευόταν η αναφορά σε ελληνική λογοτεχνία επειδή η Ελλάδα δεν βγήκε υπερ της Αγγλίας μέχρι το 40, είναι αστείο:Δηλαδή και οι στα αγγλικά πανεπιστήμια, προτού η Ελλάδα βγει με τους συμμάχους σταμάτησε να διδάσκεται η ελληνική φιλολογία;Μα είναι αστείο αυτό που λες και να ταυτίζεις την πολιτική ιστορία άσχετα πράγματα. Άλλο η επιστήμη, άλλο η πολιτική. Και κάποιος σας παρακαλώ με πειστικότερα επιχειρήματα να με πείσει γιατί η ανασκόπηση της νεοελληνικής ποίησης ήταν τόσο επικίνδυνη;

Και για να καταλάβω...με θεωρείς ΄" αυθαίρετη"γιατί....δεν σχολίασα;(!!!!!!). Κύριε Ελέησον ρε Γρηγόρη! Δεν διαβάζεις μόνο εσύ ιστορία αλλά και οι άλλοι, και εγώ δεν διδάσκω ιστορία εδώ αλλά μοιράζομαι με κάποιους κάποιες άγνωστες πτυχές της;

εντελέχεια, καλωσόρισες και μη χάνεσαι!

ανωνυμε πράγματι σήμερα ακόμη και δεν θα φτάσουμε το επίπεδο της Ζώδιας το 40. Τι να κάνουμε που οι πολιτιστικές υπηρεσίας επιχορηγούν επι το πλείστον χορευτικές παραστάσεις; Αλλά οκ...σήμερα δεν εχόυμε ούτε πολιτιστικούς συλλόγους όπως παλιά. Κυριαρχούν οι αθλητικοί σύλλογοι, αν και παλαιότερα, οι σύλλογοι συνδύαζαν και τα δύο, όπως η Ανόρθωση στην Αμμόχωστο ( που κατένειμε ισότιμα την πολιτιστική και με την αθλητική της δράση). Αλλάξαν και οι καιροί, ο κόσμος τωρά αρκείται στην τηλεόραση και η ανάγκη του για θεάματα εξαντλείται στην αίγια την φούξια.

gregoris είπε...

δοκισίσοφη
1. δεν απαγορέυτηκεν η αναφορά σε ελληνική λογοτεχνία, απαγορεύτηκεν μια διάλεξη για την νεοελληνική ποίηση την παραμονή της επετείου της ελληνικής παλλιγενεσίας. τζιαι δεν ανάπτυξα επιχείρημα για την απαγόρευση, επαρέθεσα το ιστορικό πλαίσιο τζιαι μιαν υπόθεση ερμηνείας.
2. επισήμανα ότι εν μπορούμεν να σίρνουμεν τεκμήρια τζιαι μάλιστα να εισηγούμαστεν την συμπερίληψη τους στα νέα αναθεωρημένα βιβλία ιστορίας χωρίς να εξηγούμεν το γιατί. βέβαια μετά εξηγάς ότι η λογική σου είναι να καταδείξεις τον φασισμό των αποικιοκρατών τζιαι να δικαιολογήσεις την δράση εοκα, οπόταν πάσο.
3. πριν φοιτήσω στο ημικρατικό (τζιαι όι ιδιωτικό) αγγλόφωνο σχολείο, έφαα την ελληνοχριστιανική παιδεία με το κουταλούιν σε 2 ελληνοπρεπέστατα δημοτικά. απάγγειλα ποιηματάκια, έπαιξα θεατράκια, εζωγράφισα σημαίες, ούλλον το πακκέττο...τζιαι ο Μόντης (τα χιτς του μόνο βέβαια) ήταν μέσα στην ύλη τζιαι στο δημοτικό τζιαι στο γυμνάσιο (ξέρεις στην αγγλική σχολή εκάμναμεν τζιαι ελληνικά)
4. όντως έσιεις δίκαιον εν ο Μιχαηλίδης τζίνος που εχρησιμοποιήθηκεν παραπάνω εθνικά. αλλά τζιαι ο Μόντης έπαιξεν πρώτο πλάνο ειδικά στην αντικατοχική φάση του αγώνα... τζίνον το "ανασήκωσε τις πλάτες και απόσεισε τους Πενταδάκτυλε μου" εχιλιοτραγουδήθηκεν.
5. βέβαια ντάξει. κάποιος εννά πει ότι εν φταίει ο ποιητής αν εχησιμοποιηθήκαν κάποια ποίηματα του για εθνικιστικούς σκοπούς. αλλά δυστυχώς έτσι επέρασεν στην υφιστάμενη ιστορική αφήγηση. οπόταν δοκισίσοφη εσένα που σου αρέσκει τόσον πολλά τζιαι που θέλεις να μοιραστείς άγνωστες πτυχές της κυπριακής ιστορίας τζιαι της κυπριακής λογοτεχνίας παρουσίασε μας τον. να μάθουμε τζιαι τες άλλες του πτυχές, τες ευαίσθητες, τες ειρωνικές, τες σαρκαστικές.

dokisisofi είπε...

Οκ Γρηγόρη σεβαστή η άποψή σου, αλλά μην βάζεις στο στόμα μου λόγια που δεν έχω πεί. Είπα ότι αν συμμεριζόμουν την μανία για αίτια και αιτιατά θα το έπραττα και για τον ντοκουμέντο και την ανελευθερία που συνεπάγεται συνδέοντας το με τους αγώνες που ακολούθησαν.
Αλλά όπως ξεκομμένα εσύ στην ανάρτηση μου για την 1η Απριλίου μου έβαλες αποσπάσματα (χωρίς καν να βάλεις πηγή) τό ίδιο έκανα κι εγώ. Εγώ είμαι αυθαίρετη λοιπόν και "απλαισίωτη"και εσύ όχι;
Όσον αφορά τα αφιερώματα που μου προτείνεις, εγώ εδώ έχω μπλογκ, ημερολόγιο, δεν έχω πολιτιστικό σύλλογο :PP Αφού νιώθεις να έχεις ελλείψεις (μη νομίζεις και εμείς των δημοσίων σχολείων με ελλείψεις βγήκαμε, εμείς μάλιστα δεν είχαμε και συμπλέγματα να αποδείξουμε κάτι, είμασταν πιο χαλαροί-κακώς), πήγαινε στην πλησιέστερη βιβλιοθήκη και βρες βιβλία του ποιητή. Εγώ δεν "θα βγάλω στην πούληση"επικοινωνιακά κανέναν και δη τον συγκεκριμένο, ούτε για χίλιους γρηγόρηδες. Φαίνεται με έχεις παρεξηγήσει ως άνθρωπο. Ίσως κι εγώ. Αλλά αυτά έχει η ψυχοπαθολογία του ιντερνετ, εγώ δεν κρατώ κακία σε κανένα, ούτε στον Μενέλαο και στον ανώνυμο που κάθε μέρα θα περάσουν για να βγάλουν τα απωθημένα της καθημερινής τους ζωής, βρίζοντας με. Επιτελώ μάλλον κι εγώ ένα έργο. Επρεπε να επιχορηγούμαι με αλεστικά:PP
Καλήν επαύριο και πάλε δαμέ είμαστε.

Ανώνυμος είπε...

. "οι διαλέξεις τότε ήταν ο βασικός τρόπος ανάπτυξης του ιδεολογικού προσανατολισμού των κυπραίων."

καλά πόσοι κύπριοι παρακολουθούσαν διαλέξεις για ποίηση και πως η ποίηση διαμορφώνει ιδεολογικά;

αλλά οκ..όπως λέει και ένας άλλος ποιητής "είθισται να δολοφονούν τους ποιητάς".

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Αναγνώστες

Η λίστα ιστολογίων μου