Τρίτη, 10 Μαρτίου 2009

"Μικρά ανέκφραστα ζώα"του ΝΤΕΙΒΙΝΤ ΦΟΣΤΕΡ ΓΟΥΑΛΑΣ ( συνέχεια)

Συνεχίζω την μετάφραση που άφησα στη μέση τον Νοέμβριο. Κούτσα-κούτσα, με την επόμενη ανάρτηση, τελειώνω την εραστιτεχνική αυτή (και ίσως άθλια) προσπάθεια απόδοσης του κειμένου στα ελληνικά. Το εγχείρημα αυτό ξεκίνησε ως φόρος τιμής στον συγγραφέα, μετά από την αυτοκτονία του, πριν από μερικούς μήνες. Δυστυχώς, διακόπηκε αρκετές φορές. Αυτή είναι η προτελευταία ανάρτηση, καθώς ολοκληρώνουμε την μετάφραση στην επόμενη ανάρτηση, όπότε και θα αναρτηθεί ολόκληρο. Συγνώμη αν σας κράτησα σε αγωνία και λυπάμαι (αλλά όχι και πολύ) αν η μετάφραση μου δεν είναι αυτή των προσδοκιών σας. Μπορείτε πάντα να προστρέξετε στο πρωτότυπο ( δυστυχώς δεν έχει μεταφραστεί ξανά στα ελληνικά-δεν έχετε άλλη επιλογή)

Καλή ανάγνωση!



Η Τζούλη περπατάει μαζί με την Φαίη δίπλα από ένα σπίτι σε χρώμα κεραμιδί. Ένα VW λεωφορείο προσπαθεί να κάνει επαναστροφή, βγαίνοντας από τον αυτοκινητόδρομο. Ακούγεται ο θλιβερός ήχος ενός φολκσβάγκεν που κάνει πισινή. Η Φαίη σκουπίζει το μέτωπο με το μπράτσο της. Νιώθει να κολλάει από την υγρασία. Αισθάνεται σαν να βρίσκεται στο εσωτερικό μιας πλαστικής σακούλας.
«Αλλά πάλι δεν ξέρω τί να τους πω» λέει.
«Το να σχετίζεσαι με μια γυναίκα δεν σε κάνει απαραίτητα λεσβία»λέει η Τζούλη.
« Ναι, αλλά δεν με κάνει Μαρί Όσμοντ ούτε"
Η Τζούλη γελάει. «Είναι ένας σταυρός που πρέπει να κουβαλήσεις». Παίρνει το χέρι της Φαίη.
Η Τζούλη και η Φαίη περπατάνε πολύ.Η Φαίει παίρνει με το αυτοκίνητό της την Τζούλη στο σπίτι της και την βοηθά στην μεταμφίεσή της. Η Τζούλη βάζει μουστάκι και καπέλο, φοράει κοντές βερμούδες, χαβανέζικα πουκάμισα και Νίκον.
«Αν όμως είμαι πράγματι λεσβία;ρωτάει η Φαίη. Κοιτάζει ένα παιδάκι που χτυπάει επίμονα το πόδι του μαλθακού πατέρα του, ο οποίος αγοράζει Haagen-Däzs από έναν μικροπωλητή. «Εννοώ, τι να κάνω αν όντως είμαι λεσβία και οι άνθρωποι με ρωτάνε γιατί;». Η Φαίη αφήνει το χέρι της Τζούλη για να αγγίξει τα χείλη της. «Τί τους λέω αν τυχόν και με ρωτήσουν;»
«Τρέμεις στην ιδέα ενός πλήθους να σε ρωτά σχετικά με τη σεξουαλικότητά σου;»ρωτάει η Τζούλη «ή μήπως φοβάσαι τί θα πούν κάποιοι συγκεκριμένοι άνθρωποι;»
Η Φαίη δεν απαντάει.
Η Τζούλη την κοιτάζει «Αρνούμαι να πιστέψω ότι πραγματικά σε νοιάζει»
«Ίσως και να με νοιάζει. Τώρα, το ποιές ερωτήσεις είναι αυτες που με φοβίζουν δεν είναι δική σου δουλειά. Και μην ξεχνάς ότι εσύ ευθύνεσαι για το ότι μπορεί και να είμαι λεσβία:το μόνο που σε ρωτώ είναι μου πείς τί να τους απαντήσω»
Η Τζούλη σκύβει το κεφάλι. «Πες ό, τι θέλεις». Από τη ζέστη αναγκάζεται συνεχώς να ισιώνει το μουστάκι της που ξεκολλάει. «Πες ότι ο λεσβιανισμός είναι απλά ένα είδος αντίδρασης στην ετερότητα. Πες πως αυτή καθαυτή η ουσία του έρωτα είναι να περάσεις τα δάχτυλα σου μέσα από τις τρύπες της μάσκας του εραστή σου. Να αποκτήσεις ένα είδος ελέγχου στη μάσκα που φοράει, και δεν έχει σημασία πως θα το κάνεις»
«Δεν θέλω θεωρίες με μάσκες, Τζούλη», λέει η Φαίη. «Θέλω να ακούσω τι ειν’αυτό που πρέπει πραγματικά να πω στον κόσμο»
«Γιατί δεν μου λες για ποιούς ακριβώς ανθρώπους ανησυχείς τόσο πολύ;»
Η Φαίη δεν λέει τίποτα. Ένας μεγαλόσωμος άντρας με κόκκινο πρόσωπο σαν φιλέτο τις προσπερνάει, φορώντας καουμπόϊκες ολοκαίνουργιες μπότες και έχοντας ένα αστερι καρφωμένο στην ετικέτα του κουστουμιού του.
Η Τζούλη χαμογελάει.
«Μην χαμογελάς»λέει η Φαίη.
Περπατάνε χωρίς να μιλάνε. Ο ουρανός είναι καθαρός και απλώνεται ολάκερος μπροστά τους . Φωτίζεται από τον δικό του ήλιο, και είναι αστραφτερός λες και τον έχουν περάσει με άφτερσέηβ.
Η Τζούλη κρυφοχαμογελάει κάτω απ’το καπέλο της. Το χαμόγελο της είναι κρύο. «Ξέρεις ποιά είναι η πλάκα, αν θέλεις βέβαια να σπάσεις πλάκα», λέει, «το να επινοείς εξηγήσεις. Δώσε λόγους στους ανθρώπους αν αυτοί το θέλουν. Ότι θες πες. Φτιάξε αιτίες. Και θα εκπλαγείς:όσο πιο ανάρμοστος είναι ο λόγος, τόσο περισσότερο αυτοί ικανοποιούνται»
«Και αυτό έχει πλάκα;»
«Σε διαβεβαιώ ότι έχει περισσότερη πλάκα από το να κάθεσαι και να χαλιέσαι για το όλο θέμα»
«Τζούλη;»λέει η Φαίη ξαφνικά. «Τι θα γίνει αν κάποτε χάσεις;Θα παραμείνουμε μαζί; Η μήπως είσαι μαζί μου μόνο εξαιτίας του σόου;»
Μια γυναίκα με βαμβακερό σορτσάκι κοιτάζει περιφρονητικά την Τζούλη.
Η Τζούλη, μέσα στο καπέλο της, κοιτάζει αλλού.
«Να μια εξήγηση» λέει. «Αν οι άνθρωποι εξακολουθούν να ρωτούν πες τους το εξής: Ερωτεύεσαι τρελλά έναν άντρα που σου λέει ότι κι αυτός τρελλαίνεται για σένα. Είναι μεγαλύτερος. Είναι σημαντικός στον τομέα που δουλεύει. Του δίνεις τα πάντα απ’τον εαυτό σου. Πηγαίνει στη Γαλλία για δουλειές. Δεν σε αφήνει να τον ακολουθήσεις. Περιμένεις για μέρες και δεν ακούς τίποτα απ’αυτόν. Τον παίρνεις στο τηλέφωνο, στη Γαλλία, μια γυναικεία φωνή σου λέει στα γαλλικά «γεια» και στο βάθος ακούγεται μια ξυριστική μηχανή. Δυό μέρες μετά παίρνεις μια κακόγουστη γαλλική κάρτα που σου ταχυδρόμησε την πρώτη κιόλας μέρα που είχε πάει. Γράφει « Γραφικά όλα. Εύχομαι να ήσουν όμορφη»Καταφεύγεις στον λεσβιανισμό, εξαιτίας του αβάσταχτου πόνου.
Η Φαίη κοιτάει από το πλαϊ τα ζυγωματικά στο πρόσωπο της Τζούλη που βαθαίνουν σε κάποιο σημείο παίζοντας με το άσπρο της επιδερμίδας της.
Η Τζούλη συνεχίζει: «πες τους ότι ο άντρας που σου ράγισε την καρδιά, πήρε από τότε στο μυαλό σου τις διαστάσεις του καρτούν ενός πολιτικού:τεράστιο κεφάλι, μικρό σώμα, με όλα τα μη κολακευτικά χαραχτηριστικά του, τονισμένα υπερβολικά»
«Μπορώ να τους πω ότι όλοι οι άντρες, έτσι μου φαίνονται»
«Πες τους αυτό : Γνωρίζεις ένα αγόρι, στο κολλέγιο σου στο Ιστ Κόουστ. Ένα δημοφιλές και όμορφο αγόρι και πάνω απ’όλα-και αυτό είναι που σε ελκύει ιδιαίτερα-ένα απελπιστικά σοβαρό αγόρι. Ένα αγόρι που πάει στην βιβλιοθήκη και φωτοτυπεί ολόκληρο το « Gray’s Anatomy», ψάχνει να εντοπίσει την ακριβή θέση και την νευρολογία της γυναικείας κλειτορίδας- και εσύ είσαι σίγουρη πως το κάνει για να σου χαρίσει την απόλυτη ηδονή. Παίζει με την κλειτορίδα σου, με όλο σου το σώμα, λες κι είναι ένα τέλειο μουσικό όργανο. Αποτρελλαίνεσαι γι’αυτόν. Ή ένταση της αγάπης σου δημιουργεί μια κατάσταση που θα μπορούσες να ονομάσεις κλινική : ένα σώμα που δεν περπατάει χωρίς πόδια, ένα ζευγάρι πόδια που χρειάζονται ένα σώμα για να περπατήσουν. Γίνεται το σώμα σου»
«Αλλά πολύ γρήγορα , βαριέται το σώμα μου»
«Όχι, παθαίνει εμμονή με το σώμα σου. Έχει τον πλήρη έλεγχο και της δική σου αντίληψης για το σώμα σου. Σε υποβάλλει σε δίαιτες, ή σε αναγκάζει να παχύνεις. Σε υποχρεώνει να γυμνάζεσαι. Επιβλέπει το χτένισμα και το κούρεμα σου, τον καλλωπισμό σου. Το σώμα σου δεν μπορεί ούτε ένα βήμα να κάνει χωρίς αυτόν. Γίνεσαι μυώδης από τη γυμναστική. Τα ρούχα σε στενεύουν όλο και περισσότερο. Σημειώνει τις αλλαγές στη σιλουέτα σου σε τεράστιες κόλλες κρεοπωλών και τις κρεμάζει στο δωμάτιο του, με την ιδέα της επίβλεψης μιας εξελικτικής προόδου. Οι φίλοι σου νομίζουν ότι τρελλάθηκες. Χάνεις όλους σου τους φίλους. Εξαρτάσαι όλο και περισσότερο από αυτό το αγόρι και από τον κύκλο του. Σε συστήνει σε όλους του τους φίλους. Σε αναγκάζει να κάνεις κύκλο γύρω από τον εαυτό σου όταν σε συστήνει, ώστε να παρατηρήσουν και την παραμικρή σου γωνία»
«Μαζί του είμαι δυστυχισμένη»
«Όχι, είσαι παραληρηματικά χαρούμενη. Αλλά δεν σου έχει απομείνει και πολύς εαυτός, την στιγμή εκείνη που νιώθεις τόσο ολοκληρωμένη»
«Με αναγκάζει να σηκώνω βάρη με αυτόν να παρακολουθεί. Στο δωμάτιο του έχει μπάρες»
«Η αγάπη σου», λέει η Τζούλη « θεριεύει από αυτό το αίσθημα ανεπάρκειας αλλά από την άλλη σε καταντά ένα απλό εξάρτημα κάποιου άλλου, το οποίο παγώνει κάθε φορά που η Μέδουσα της ανάγκης του στρέφει το βλέμμα της σ’αυτό.»
«Σου είπα ότι δεν θέλω αφηρημένα πράγματα γι’αυτό το θέμα»λέει η Φαίη ανυπόμονα.
Η Τζούλη περπατάει σιωπηλή, σκυθρωπή και συγκεντρωμένη. Η Φαίη κοιτάζει μια μεγάλη πεταλούδα να χτυπά ανευρα στα φιμέ τζάμια μιας λιμουζίνας. Η λιμουζίνα είναι λουσμένη μ’ένα ερυθρό φως. Τώρα η η πεταλούδα πετάει μακριά από το παράθυρο. Παραρύρεται απαλά και πέφτει στο πεζοδρόμιο, παραμένοντας εκεί, μέσα στο φως.
«Σε αναγκάζει να σηκώνεις βάρη, στο δωμάτιό του, τα βράδυα και αυτός κάθεται και παρακολουθεί», λέει η Τζούλη χαμηλόφωνα. «Δεν περνά πολύς καιρός και εσύ σηκώνεις βάρη γυμνή, με αυτόν πάντα να παρακολουθεί από την καρέκλα του. Αρχίζεις να αισθάνεσαι άβολα. Για πρώτη φορά γεύεσαι την σαπίλα στο ίδιο σου το στόμα. Η σαπίλα έχει γεύση από τσαϊ. Κάθε βράδυ χειροτερεύει.Το στόμα σου ζέχνει τσαϊ , αυτός ξεκινά να βγαίνει έξω, από το παράθυρο, από το παράθυρο τα βράδυα σε παρακολουθεί να σηκώνεις βάρη γυμνή.»
«Αισθάνομαι απαίσια όταν με παρακολουθεί από το παράθυρο.»
«Και επιπλέον, οι φίλοι του. Ξεκινά να καλεί τους φίλους του για να σε παρακολουθήσουν από το παράθυρο όλοι μαζί παρέα τα βράδια, όπως σηκώνεις βάρη. Είσαι σε θέση να διακρίνεις το περίγραμμα όλων των φατσών που κολλάνε στο παράθυρο. Βλέπεις στο μαύρο τζάμι την ίδια σου την αντανάκλαση. Τα πρόσωπά τους κοκκαλώνουν από ενθουσιασμό. Τα πρόσωπα τους μοιάζουν με παραχυμένους λουκουμάδες. Εκεί που τους παρατηρείς βλέπεις την γλώσσα του ενός να γλύφει το παράθυρο. Δεν μπορείς με σιγουριά να πεις αν είναι η γλώσσα του όμορφου, σοβαρού σου αγοριού, ή είναι αυτή κάποιου άλλου»
«Και καταλήγω στον λεσβιανισμό, εξαιτίας του πόνου»
«Ακόμη όμως τον αγαπάς»
Ακούγονται μόνο τα φλιπ-φλοπ της Φαίη . Αυτή σκουπίζει το μέτωπό της και σκέφτεται.
«Είμαι ερωτευμένη με έναν άντρα, αρραβωνιαζόμαστε και αρχίζουμε να πηγαίνουμε για δείπνο στο σπίτι των γονιών του. Ένα βράδυ, όπως πάω να κάτσω στο τραπέζι ακούω τον πατέρα του στο χωλ να χαχανίζει και να του λέει ότι η τιμωρία ενός δίγαμου είναι να έχει δύο γυναίκες. Γελάει κι αυτός»
Ένα φορτηγό παρκάρει μπροστά από ένα κατάστημα ηλεκτρικών ειδών Η Φαίη, στο πισω μεγάλο παράθυρο, βλέπει μια διαφήμιση, η οποία ανανακλάται και αναπαράγεται από τις 30 τηλεοράσεις του καταστήματος. Ο Άλαν Αλντα κρατάει ψηλά ένα προϊόν με τον δείχτη και τον αντίχειρά του. Χαμογελάει σ’αυτό.
«Είσαι ερωτευμένη με έναν άντρα», λέει η Τζούλη, «ο οποίος σε αγαπάει μόνο όταν στέκεσαι στο ακριβές κέντρο του δωματίου στο οποίο βρίσκεσαι»

( συνεχίζεται

3 σχόλια:

dokisisofi είπε...

Στο περιθώριο της μετάφρασης:



Στις 6/2/2006 διαμειφθηκε η πιο κάτω συνομιλία στο ηλεκτρονικό μου ταχυδρομείο:

Δοκησίσοφη είπε:

«Geia sou Diaspore, ti kaneis? Elpizw na eisai kala. Mporeis na me voithiseis ligo sti metafrasi tou pio katw?

"Julie and Faye walk past a stucco house the color of Pepto-Bismol. A VW bus is backing out of the driveway. It sings the high sad song of the Vokswagen-in-Reverse"
???
HELP!»

Διάσπορος απάντησε :

«το λοιπον

stucco house=σπίτι σουβατισμένο με πηλό, μάλλον ισπανικού στύλ (το ρόζ χρώμα της peptobismol μου λέει ισπανικό στυλ), ή ίσως σε στύλ tudor house αγγλικού
pepto-bismol= φαρμακο για στομάχι, χρώματος πολλά ρόζ σάν το ψεύτικο
VW bus backing out of the driveway=το βολκσβάγκεν που βάλλει πισινήν
high sad song of the vw in reverse=ο ήχος ψηλής συχνότητας (τιτσιριστός) (ποιητικά 'σάν το τραγούδι', 'σαν τη σοπράνο' ) που κάμνει το VW οταν πηαίννει πισινήν. ίιιιιιιιιιιιιιιιιιιιιιιιι.

φιλιά»



Δοκησίσοφη είπε:

«έλα ευχαριστώ, πολλά δυνατή η εικόνα του παρέα μας πάλε
πατρονίσιμα χρώματα,εκνευριστική φάση, πισινές, μηχανές, καυσαέρια
ΠΝΙΟΥΜΑΙΙΙΙΙΙΙΙ


γεια χαρα και
να περνάς καλα»

και το άθλιο αποτέλεσμα:

"Η Τζούλη περπατάει μαζί με την Φαίη δίπλα από ένα σπίτι σε χρώμα κεραμιδί. Ένα VW λεωφορείο προσπαθεί να κάνει επαναστροφή, βγαίνοντας από τον αυτοκινητόδρομο. Ακούγεται ο θλιβερός ήχος ενός φολκσβάγκεν που κάνει πισινή"

Τώρα γιατί κατέληξα στο κεραμιδί;Ίσως γιατί είναι για μένα έναν χρώμα που αποδίδει αυτό το εκνευριστικό, το πατρονίσιμο. Όσο για το stucco house και το pepto-bismol , αυτά δυστυχώς καταχωρούνται ως lost in translation.

Προβληματίστηκα όμως:
"ένα σπίτι με αρρωστιάρικο ροζ χρώμα" ;...Δεν πάει γιατί το ροζ δεν είναι αρρωστιάρικο χρώμα. Πάλι να βάλω κίτρινο...χμμμ]

"Ένα σπίτι σε χρώμα φαρμάκου για τη δυσκοιλιότητα", μήπως;

"Ένα ισπανικού ρυθμού σπίτι, μπογιατισμένου με ένα αρρωστημένο χρώμα;"

ουφ....

μήπως κατα λέξιν μετάφραση και ό,τι γίνει;

Επ’ευκαιρίας, διάσπορε ευχαριστώ ξανά.

Μπορεί κάποιος να μας προσκομίσει μια καλύτερη μετάφραση για τις πρώτες αυτές γραμμές; Η δική μου είναι λάθος, αυτό είναι βέβαιο, αλλά είναι η καλύτερη που μπορώ να δώσω. Θα το χαιρόμουν ιδιαίτερα αν μου δίνατε τα φώτα σας.

Όσο για το "is backing out of the driveway" εγώ το εκατάλαβα ως "έπιαεν πάντα για να κλώσει" αλλά δεν βρήκα άλλο τρόπο να το αποδώσω παρά με το επαναστροφή, που σημαίνει βέβαια κάτι το διαφορετικό.

ΒΟΗΘΕΙΑ!

Διάσπορος είπε...

kori doki, tha erto na to diavaso se 1-2 meres, tora grafo mousikin + poiisin san to gaidouri, en exo lepto...... fainetai kalon ek protis opseos omos

tha elega

"ebalen pisinin pou to garaz tou na bgei sto dromon"

"spiti gypsino me roz xroma ahdiastikis proeleuseos san ygrou farmakou gia tis xiniles"

Ανώνυμος είπε...

xaxaxa ethoroun mian tainian epses me enan pou epinen pepto bismol pou panw pou ta hotdogs! En enan praman opws tzeinon pou pinei i giagia mou gia tin diskoiliotita! San ton gala triantafillo, pahirefsto, se potsin!
MPLIAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Αναγνώστες

Η λίστα ιστολογίων μου