Πέμπτη, 1 Ιανουαρίου 2009

Χρόνια πολλά και φούξια!




Σαν παιδί που το βάζουν με το ζόρι να φάει το φαγητό του, αναγκάστηκα κι εγώ να παρακολουθήσω την "Αίγια Φούξια", αφού ο Αντένα χτες, από το πρωί μέχρι το βράδυ, επιδόθηκε σε μαραθώνιο προβολών , σε σημείο που να το βαρεθεί η ψυσιή μας. Ομολογώ, ότι έχω κατακριθεί απ’όλους, γνωστούς, φίλους και εχθρούς, γιατί προηγουμένως στάθηκε αδύνατο να αντέξω να παρακολουθήσω πάνω από 5 λεπτά. Θα μου πείς αν δεν έβλεπα ειδήσεις (αραιά και που) και αν δεν είχα και το ντιβιντί δεν θα την άνοιγα καθόλου την τηλεόραση. Όμως το προσπάθησα. Όλοι με έπειθαν ότι «δεν θα κρατιόμουν από τα γέλια», ότι ήταν κάτι «χαλαρό» και «ευχάριστο». Μάλλον τους έχω δώσει την εντύπωση ότι κάτι τέτοια με ελκύουν. Γιατί άραγε;

Που λέτε. Είδα αρκετό. Ας αφιερώσω λοιπόν λίγο χρόνο από την ζωή μου να δώσω τη δική μου ερμηνεία στο γιατί η σειρά κάνει «τρελλά νούμερα». ( «Αργία μήτηρ πάσης κακίας που λένε»). Το σήριαλ γενικά βασίζεται σε αναχρονισμούς οι οποίοι σε συνδυασμό με βαριά κυπριακά κάνουν τον Κυπραίο προφανώς να γελά. (μπράβο αυτοσαρκασμό..) Παίρνουν λοιπόν την επικαιρότητα και φτιάχνουν αναχρονιστικές ατάκες. Ο Κυπραίος, νιώθει να έχει ξεπεράσει το χωρκάτικο του υπόβαθρο, και αισθάνεται ανώτερος καθώς είναι μέτοχος της «εξέλιξης» και της «προόδου» που δεν ταιριάζει στο περιβάλλον ενός χωριού. Οι σεναριογράφοι παίζουν έξυπνα με την συμπλεγματική αυτή ανάγκη του Κυπραίου. Δεν μπορώ να φανταστώ άλλο λόγο που να προκληθεί γέλιο από τις «ατάκες». Γέλιο προκαλείται επίσης (όπως και σε άλλα σήριαλ) από την διακωμώδηση των ομοφυλοφίλων κάτι που απηχεί πάλι τον συντηρητισμό των Κυπραίων ως πολίτες μιας «πρότυπης» κοινωνίας αποκλεισμού και διακρίσεων.

Σπασμωδικές προσπάθειες δημιουργίας καρικατούρων, όπως η αποκλίνουσα «πελλοΜαλού», η ραδιούργα «Ορθοδοξία» , ο πελλοπαπάς (δοκιμασμένη συνταγή από τις «Ιστορίες του χωρκού»), ο τρελλός του χωριού (μάλλον από το «Καφέ της Χαράς»- μόνο που ο δικός μας ούτε ένα τσιατιστό δεν ξέρει να πει), είναι οι πρωταγωνιστικές φιγούρες που τις στηρίζουν ικανώς οι ηθοποιοί. Αλλά μέχρι εκεί. Η πλοκή παραπαίει, η φάση θυμίζει ερασιτεχνικό θεατράκι γυμνασίου, και αρκετά κουραστικές είναι οι απεγνωσμένες προσπάθειες των ηθοποιών και των σεναριογράφων να μας κάνουν να γελάσουμε με σφήνες αναχρονισμών, επικαιρικών σχολίων και άλλων τινών που απλά αποδεικνύουν ότι τα σενάρια «τώρα γράφονται» και δεν έχουν αυτό που λέμε «υπόθεση». Βέβαια σκέφτηκαν την υστάτη και έβαλαν και μια υποψία φόνου που ζητά διαλεύκανση και αυτό που αναμένουμε είναι μια ομάδα 5 ατόμων να την εξιχνιάσουν και να γλυτώνουν από το τσάκωμα παρα πέντε. Καλά είμαι υπερβολική, δεν υπάρχει καμιά σχέση ανάμεσα στα δύο σήριαλ, απλά ένας φόνος ( ή και περισσότεροι), ένας έρωτας (ή και περισσότεροι), ένας κακός (ή και περισσότεροι), πολλοί καλοί (ή και ένας), είναι πράγματα αναμενόμενα. Και στην Κύπρο, όπως το κατάλαβαν και στη σειρά, αναμενόμενα από τον θεατή είναι και η διακωμώδηση των αγροτικών καταβολών των μικροαστών, και η γελοιοποίηση των κλασσικών κατηγοριών του κοινωνικά διαφορετικού ( ομοφυλόφιλοι, παπάδες, χοντρές, αγαθιάρηδες κτλ). Ξέρουν σίγουρα καλά το χαμηλό αισθητήριο απόλαυσης και γέλιου του Κυπραίου που δυστυχώς αρέσκεται στα παραπάνω και είναι σίγουρο ότι η σειρά θα συνεχίσει να κάνει και να βγάζει νούμερα. (συνήθως το γούστο μου κινείται αντίθετα από το κοινό, είναι γεγονός).

Εγώ πάντως το βρήκα ανιαρό και αν δεν ήταν ενδιαφέρουσα η μουσική επένδυση , ίσως να σήκωνα την κολάρα μου από την καρέκλα και να άλλαζα σταθμό (γιατί το τηλεκοντρόλ το διέλυσα παρακολουθώντας το CNN να μας λέει οτι το κυπριακό πλοίο με τους γιατρούς του κόσμου έθεσε σε κίνδυνο το ισραηλινό κανονιοφόρο που έκανε ελιγμούς «προσπαθώντας το το αποφύγει» και μετά από μια «απότομη στροφή» το χτύπησε. Ίσως θα έπρεπε να δανείσουν λίγη φαντασία και στους σεναριογράφους μπας και φτιάξουν οι τελευταίοι μια πλοκή της προκοπής).

ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΤΟ ΣΠΑΖΟΥΜΕ ΤΟ ΧΑΖΟΚΟΥΤΙ ΚΑΛΥΤΕΡΑ;;;;;;;;;

4 σχόλια:

politispittas είπε...

Καλή Χρονιά (κατά δύναμη)

Καλή Υγεία, Καλή Καρδιά, Καλή Ψυχή, Καλή Μουσική, Καλά Μυαλά, Αγάπη. (αρμονία)

ΧΧΧΧΧΧ

Ανώνυμος είπε...

"pastiche is, like parody, the imitation of a peculiar or unique style, the wearing of a stylistic mask, speech in a dead language: but it is a neutral practice of such mimicry, without parody's ulterior motive, without the satirical impulse, without laughter, without that still latent feeling that there exists something normal compared to which what is imitated is rather comic."
f. jameson, postmodernism and consumer society

που λαλεις..οπως τζαι με τες μυθολογικες γεννησεις τζαι τες υπθετικες ιστορικες πιθανοτητες, το χιουμορ εσιει τζαι τες "προσωπικες" του διαστασεις...
εμενα η φουξια εν μου επροκαλεσεν/προκαλει τρανταχτο γελιο..μαλλον χαμογελουιν..γλυκον..τζαι συνηθως με λλιην καθυστερηση ωσπου να αποκωδικοποιησω το παιχνιδι των σημαινομενων..

αλλα να καμω μιαν κατ αρχην προσπαθεια ερμηνειας για την επιτυχια της [σαν ειδος σχολιου στο σχολιο σου - αλλα τζαι επεκτασης αφου μπορουν οι ερμηνειες να εν πολλαπλες]..
εν εσιει σπασει ακριβως τα δεδομενα της ακροαματικοτητας αλλα εν που τα πιο δημοφιλη στην κυπριακη τηλεοραση - τζαι το ενδιαφερον εν οτι εκαταφερεν να κερδισει την σειρα του τσιακκα τωρα που εν στην καταλαξη του το "μιλα μου"...

ιντα που νομιζω οτι τραβα..η ιντα που μου λαλει εμενα..
εν συφφωνω με τον ορο αναχρονισμος..ενεν παρωδια..ουτε ειρωνευκεται στην κυπριακη..νομιζω η χρηση αναφορων που το σημερα στο 1908 ανηκει στα πλαισια μιας ευρυτερης χρησης στοιχειων "αποστασιοποιησης"/απομυθοποιησης..
οπως ας πουμε αμα λαλουν την λεξη "μαυρο" [μαυρογερημο, εν να σε καμω μαυρο κλπ] περνα ενας μαυρος [του συενργειου μαλλον] τζαι αμεσως λαλουν του "σιερετουμεν"..ειρωνεια του ρατσισμου της χρησης της λεξης μαυρος; ειρωνικη εκφραση της τασης των κυπριαιων να εν ευγενικοι;..οτι τζαι νανει,λειτουργα σαν διακοπη στην ροη της αφηγησης..σαν υπενθυμιση οτι εν φιλμ..οτι ακουουν μας τζαι αλλοι..οπως η φραση "τραβα δα τζαι εν μας φορει το πλανο"..η η χρηση στιχων του σημερα..

τουτον το παιχνιδι με την φορμα φαινεται εντονα τζαι στην σκηνοθεσια..στεκουν 2 τυπισες στην πορτα της εκκλησιας τζαι η αντιπαραθεση παιζει με τους κωδικες της συμβασης της μονομαχιας στο καουμπουκο..close ups προσωπο, χειλη, μαθκια..αναλογη μουσικη..

υστερα οι χαρακτηρες εχουν μια ανατροπη του συμβατικου [married with children αλλα με αλλη αισθητικη]..η γυναικα εν πιο επιθετικη που τον αντρα στη βασικη ρομαντικο/ερωτικο σχεση..η μιτσια εν φαουσα τζαι φοαται την η μανα..η αγαθη κοκκινοσκουφιτσα..ο γκει ενεν παρωδια..παρουσιαζεται συνεχεια με "αναχρονισμους" στο σημερα, αλλα σαν χαρακτηρας τζυλα στο πλαισιο των ευρυτερων παραξενιων..παρωδια ισως εν εν νακκον ο παπας..αλλα παλε μοιαζει με καρτουνς...
η ορθοδοξια εν πιο περιπλοκος χαρακτηρας που απλα κουτσομπολα..
τζαι η μαλου/κακουρατου αντλει νομιζω που 2-3 παραδοσεις [μαισα σαν καρτουν, αλλα τζαι σαν ανατροπη του μαγου στις γενιες της σιωπης, σοφη γυναικα σαν μορφη του περιθωριου..]

η γλωσσα εν ενδιαφερουσα..η διατυπωση ωρες ωρες μοιαζει με αποπειρα χρησης κομμαθκιων που κυπριακη ποιηση..ο στιχος του λιπερτη για τον τοκογλυφο λ.χ....
αλλα να μεν ανοιξουμεν δαμαι την ερμηνεια του γιατι οι κυπριαιοι εγελουσαν η μερικοι γελουν ακομα με την γλωσσα τους στον δημοσιο λογο..νομιζω ενεν το χαρακρητιστικο της σειρας..στην προηγουμενη σειρα των λοιζιδη-αρτεμιου ο χαρακτηρας που επιαζε η αρτεμιου θυμιζε ενα ειδος διακωμωδησης στην αρχη - το οποιο ομως μεταμορφωθηκε [στα μαθκια μαλλον εμας των θεατων] καθ οδον διαπιστωνωντας οτι η γλωσσα των φτωχων/τυλληρων εγινετουν τζαι κωδικας επικοιννωιας σε στιγμες ειλικρινειας..
δαμαι οταν λαλουν "εκαταλαες;" εν νομιζω να παεριμενουν να γελασει κανενας..εν σαν να μεν εσιει εξοικειωθει καποιος με τα κυπριακα στον δημοσιο λογο ακομα - για να το εβρει αστειο..τζαι νομιζω το χιουμορ τουτης της σιερας εν αλλου..

οσο για την πλοκη υπαρχει σαφως..με κυκλους που κλειουν σε εβδοαμδιαια επεισοδια τζαι αφηνουν κλωστουες για την εξελιξη μιας ευρυτερης ιστοριας..αλλα ποσον ενδιαφερον εν το θεμα/τα εν θεμα γουστου..

η ουλλη προσπαθεια μοιαζει με εναν ειδος παιχνθκιου αναμεσα στους κωδικες του σκετς [συνειδητα - "ιντα σε ουλλα τα σκετς οι φτωσιοι παντρευκουνται τζαι μονο εμεις εν θα τα καταφερουμεν;"], τζαι των αλλων κυπριακων τηλεοπτικων σειρων..τζαι ενος κλιματος που παιζει στην ευρυτερη του πλοκη με θριλλερ [αρα δημιουργα μια αποσταθεροιοποιηση ντε φακτο στο ειδυλιακο πλαισιο του σκετς]..τζαι παιχνιθκια με διαφορα genres του χολλυγουντ..

οποτε νομιζω η επιτυχια του ενεν αποτελεσμα του ευκολου χιουμορ, αλλα μαλλον μιας προσπαθειας για subtle χιουμορ..που μπορει τζαι να δειχνει ωριμανση στο ειδος [μιλουμεν για τηλεοπτικες σειρες]...

οσο για τα αισθηματα για το χαζοκουτι ειμαι μαζι σου..ειδικα υστερα που ακουσα την τυπισα της πρεσβειας του ισραηλ να μας λαλει εχτες οτι οι πυραυλοι της χαμας σκοτωνουν τζαι πληγωνουν κοσμο..χωρις να την διακοψει κανενας τζαι να της πει..οπως; ποτε χαρω σε;
οποτε αμα καμνει τζαι νακκον αυτοειρωνεια το κουτι κατι ενι...

Menelaos είπε...

i magia tou Ntisney, i gineka efialtis, mia skliri perivalontiki pragmatikotita tou tipou ime monos mou, to atelioto ton kakon metafraseon pou metatreponte se sistimiki ktinodia, ne kserete kati mas lipi edo pera, mipos vrikate to stavro i mipos vrikate to tzoker?? se kathe periptosi to mistiko krivete sta anigmata agapita mou pedia ke stin poli megali anesi me tin opia tha antimetopisis tin kinonia, forontas formes.

Dokisisofi me ipan Evreo. irthe stin epixirisi mou to Israel. evraiki kavala ston kanape agapi mou kseris kamia?? les ke pire kapios to xarti ke epelekse tis xores mia pros mia. i geografikes epiloges krivoun tin istoria mesa tous ke emfanizonte pantote sto katalilo timing. i politismiki iperoxi tis elvetias, i amerikaniki dinami, i agrafi erotes tis anatolis ke ta kinezika ideodi, i evrei, ola afta ta orea pragmata pou emis i sigxroni prepi na mathoume na ta leme apokriptografisi. mallon prepi na agapisoume pio poli tous kodikes. dioti poli apla otan tha erthi i ora tis karieras sou tha tin fas apo piso, me aftes tis dithen metafrasis pou theorises igiis. ke pos en teli dikeologounte ola afta ta thavmata?? agapi mou exis apistefto antra. pote tha se kano multimedia paragogo???

dokisisofi είπε...

@Menelae: na sou girizei!

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Αναγνώστες

Η λίστα ιστολογίων μου