Κυριακή, 30 Νοεμβρίου 2008

"Μικρά ανέκφραστα ζώα" του ΝΤΕΙΒΙΝΤ ΦΟΣΤΕΡ ΓΟΥΑΛΑΣ (συνέχεια μετάφρασης)

«Ο εκθρονισμός της δίδας Σμιθ μετά από 700 και πλέον νίκες χθες το βράδυ, οφειλόταν στον κο Λαντ από την Αριζόνα, έναν νεαρό άνδρα, του οποίου το συνήθειο να κρύβει το κεφάλι του στη μασχάλη του σε κρίσιμες στιγμές, δεν σκίασε την δεξιοτεχνία με την οποία πατούσε το κουμπί των απαντήσεων, το οποίο ήταν για χρόνια στην κατοχή της πρωταθλήτριας»
-Άρθρο, Variety, 13 Μαρτίου 1988
«Τί έπεται για την Σμιθ;»

-Τίτλοι, Variety, 14 Μαρτίου 1988

Το Λος Άντζελες είναι, σήμερα το μεσημέρι, εν έτει 1987, πραγματικά καυτό. Ένας ταχυδρόμος με το σορτσάκι του και τις μάλλινες καλτσούλες του, τρώει καθιστός το γεύμα του, ακουμπισμένος πίσω από ένα ανοιχτό ταχυδρομικό κουτί. Η άσφαλτος αναδίδει μια ζεστή αύρα σαν από εξάτμιση μηχανής. Μπορείς να δείς γυαλιά ηλίου, σκαρφαλωμένα σε κάθε μούρη.
Η Φαίη και η Τζούλη βαδίζουν δυτικά του Λ.Α. Η Φαίη φοράει μαγιό και φλιπ-φλοπ. Τα φλιπ-φλοπ της τρίζουν και χτυπούν το έδαφος.
« Έκανες τί;» λέει η Φαίη. «Έκανες τί για να επιβιώσεις προτού δείς την αγγελία μας;»
« Ένας καθηγητής ψυχολογίας στο UCLA έκανε τεστ σχετικά με την παραγωγή ανθρώπινου σάλιου ως αντίδραση σε διάφορα ερεθίσματα. Ήμουν ένα εξ επαγγέλματος υποκείμενο ερεύνας»
« Ήσουν μια επαγγελματίας σαλιαρίστρα;»
« Πληρωνόμουνα, Φαίη. Ήμουνα δεκαεφτάρα. Ήθελα να φύγω από το Λα Χόγια. Δεν είχα καθόλου χρήματα, πουθενά να μείνω. Τρεφόμουν με ξηρούς καρπούς.»
« Και τί έκανε , σου χτυπούσε κουδούνια και σου έδειχνε σοκολάτες για να δεί αν σου τρέχουνε τα σάλια;»
Η Τζούλη γελά, ξεδοντιασμένη, με μουστάκια και γυαλιά ηλίου και τα κοντά της κόκκινα μαλλιά καλά κρυμμένα μέσα σ’ένα καπελάκι για σαφάρι. «Όχι ακριβώς»
«Τότε;»
Τα φλιπ-φλοπ της Φαίη τρίζουν και χτυπούν το έδαφος.
« Τα παπούτσια σου ακούγονται σαν το σεξ» λέει η Τζούλη.

« Θα το παντρευτώ αυτό το κορίτσι» λέει ο Άλεξ Τρεμπέκ στον ψυχίατρο του, ο οποίος προσπαθεί να ρίξει ένα πλαστικό δισκάκι στο στόμα ενός παλιάτσου και να πετύχει ένα ΒΒ.

Η Ντη Γκόνταρντ και η Μαφυ ντε Μοτ, κάθονται στο γραφείο της Ντη, ατενίζοντας απο το κλιματιζόμενο τους δωμάτιο την λεωφόρο, σήμερα, μεσημέρι, πίνοντας μαρτίνι και παρακολουθώντας το «Παιχνίδι των νεονύμφων ».
« Βλέπετε το Παιχνίδι των Νεονύμφων» λέει η τηλεόραση.
«Αδύναμο σόου» λέει η Ντη. « Το μόνο που κάνουν είναι να γελοιοποιούν νεόνυμφους. Ένα μάτσο κακόγουστα αστεία»
«Μ’αρέσει αυτό το σόου» λέει η Μαφυ, απλώνοντας το χέρι για να φτάσει το ποτήρι με το μαρτίνι που παγώνει μπροστά στο κλιματιστικό. « Το φταίξιμο το έχουν οι άνθρωποι που επιλέγουν να πάνε εκεί, και επιτρέπουν στον Μπομπ Γιουμπάνκς να τους ταπεινώσει στα μάτια ενός ολόκληρου έθνους, απλά και μόνο για να κερδίσουν ένα στεγνωτήρα μαλλιών ή ένα ζευγάρι χιονοπέδιλα.»
«Φτηνό σόου. Η Μελ έριξε μια ματιά στα βιβλία τους μια φορά. Ένα αληθινά τουρλού-τουρλού εγχείρημα». Η Ντη αναδεύει στο ποτήρι της ένα κομμάτι λεμόνι.
Το πρόσωπο του Μπομπ Γιούμπανκς γεμίζει την οθόνη.
« Χριστέ μου, μπορείς να αντιληφθείς πόσο μεγάλο κεφάλι έχει αυτός ο τύπος;»
« Έχει όμως νεανικό παρουσιαστικό» μονολογεί η Μάφυ. Φαίνεται να μην γερνά ποτέ. Απορώ πως τα καταφέρνει».
« Έχει πουλήσει την ίδια του την ψυχή για τη φάτσα του. Έχει κοφτερά μαχαίρια. Κάνει θυσίες σε σκοτεινούς αφέντες για χάρη του προσώπου του»
Η Μάφυ κοιτάζει την Ντη.
« Βασικά έχει μια γυναίκα που είναι δώδεκα χρονών περίπου, να πώς τα καταφέρνει», λέει η Ντη.
« Καλό κορίτσι, ωστόσο. Είναι αυτή που έφερε ροδάκινα βουτηγμένα σε μπράντι για το μπουφέ του ΝΒC πέρσι; Αυτή ήταν;»



« Ένα σπέσιαλ μεγάλο βραβείο, επιλεγμένο αποκλειστικά για σένα», λέει η τηλεόραση.
Η Ντη γέρνει μπροστά. «Μα κοίταξε αυτό το κεφάλι. Η μούρη του απλά κυριαρχεί σ’ολόκληρο το γύρισμα. Πρέπει να χρησιμοποιούν ειδικούς φακούς στις κάμερες.»
« Μου αρέσει κατα κάποιο τρόπο. Είναι κάπως αστείος»
«Απλά χαίρομαι που είναι αυτός που είναι μέσα στο πλάνο και εγώ είμαι αυτή που είναι απέξω, έτσι μπορώ να τον εξαφανίσω μ’ένα πάτημα όποτε θέλω».

Η Μάφυ κρατάει το ποτό της ψηλά στο φως του παραθύρου και το κοιτάζει θεατρικά. «Και φυσικά δε θα έλεγες ποτέ ψέματα αν σκεφτεί κανείς ότι δεν συμβαίνει το αντίθετο».
Η Ντη περνά σταυρωτά τα χέρια κάτω από την καρέκλα. « Αγαπητό μου παιδί, η δουλειά μας σ’αυτή την επιχείρηση είναι ποτέ να μη συμβεί το αντίθετο»
Γελούν και οι δύο.

« Ακούς ιστορίες ωστόσο», λέει η Μάφι, «σχετικά με μοναχικούς ή κάπως διαταραγμένους ανθρώπους που μόνο η τηλεόραση υπήρχε στις ζωές τους, οι γονείς τους ,ή οι οποιοιδήποτε άλλοι, από την αρχή τους έβαλαν απέναντι από ένα πλάνο, και όσο μεγάλωναν, η τηλεόραση έγινε ολόκληρος ο συναισθηματικός τους κόσμος, ό,τι είχαν και δεν είχαν, και κατέστη ένας τρόπος να ορίζουν τους εαυτούς τους υπαρξιακά, με μια προκαθορισμένη ταυτότητα, πως ακριβώς βρίσκονται εκτός πλάνου, και καθετί το άλλο, εντός του πλάνου». Πίνει μια γουλιά.

«Μείνετε εκεί ακριβώς που βρίσκεστε» , λέει η τηλεόραση.
« Και μετά ακούς για το πώς κάποιος απ’αυτούς, κάθε τόσο , βγαίνει και πρωταγωνιστεί σε τηλεοπτικά σόου», λέει η Μάφι.
« Τη μια τους βλέπεις στα πλάνα ενός ποδοσφαιρικού αγώνα, μετά πάνε όλοι στο σπίτι, μπαίνουν στην πρίζα μπροστά από ένα πλάνο, και ξαφνικά, βλέπουν μέσα σ’αυτό, τους εαυτούς τους». Η Μάφυ φέρνει στο κεφάλι τα γυαλιά της. «Και κάποιες φορές ακούς για κάποιους η οποίοι οδηγούνται στην τρέλα απ’όλο αυτό».
« Θα έπρεπε να υπάρχει κάποιο ασφαλιστικό πλάνο για όλη αυτή την κατάσταση», λέει η Ντη, αναδεύοντας το παγάκι στο ποτήρι.
« Ίσως αυτή να ήταν μια καλή ιδέα»
Η Ντη κοιτάζει γύρω της « Υπάρχει καθόλου βερμούτ εδώ πέρα;»

(συνεχίζεται)

28 σχόλια:

ελληνοκύπριος είπε...

μικρά ηλίθια ζώα,
βγαλμένα από έναν ηλίθιο κόσμο,
ηλιθίων ημερών

pafos-power είπε...

rock you like a harricane!!!

Μενέλαος είπε...

Αγαπητά μου παιδιά, τα μικρά ανέκφραστα ζώα της Δοκησίσοφης δεν αποσκοπούν στο να προσπαθήσετε να μιμηθείτε στο άριστο αυτά που διαβάζετε, ούτε στο να προσπαθείτε να αναπαράγετε τον κόσμο που περιγράφεται. Στόχος του σεναρίου το οποίο αποκτά τροπή περήφανη είναι το να αναγνωρίσεις τη δύναμή του και να αντιληφθείς πως μέσα από μία τελείως διαφορετική οπτική μπορείς να δεις εκπλήξεις και συναρπαστικές τροπές σε μία πλοκή, που γιατί όχι, μπορεί να αφορά και εσένα αυτό!!Αυτό το "εγώ παραιτούμαι" του Ουάλας, με την κίνηση των χεριών στη φωτογραφία είναι πολύ σημαντικό!!!!!

Ανώνυμος είπε...

η μετάφρασή σου έχει πολλά λάθη. έχω διαβάσα το πρωτότυπο, γι αυτό το λέω. anyway

Μενέλαος είπε...

Το ίδιο θα συνέβαινε αμά πάρεις ένα κείμενο δικαστηρίων ή διεθνούς εξωτερικής πολιτικής. Τα Αγγλικά μας πάντοτε με εξαίρεση το προφίσιενσι έχουν πάντοτε θεματικούς προσανατολισμούς. Απλά έχουμε πλούτο και επάρκεια λόγο διπλώματος, αν το έχει πάρει η Κυριακή. Θα έλεγα όμως αφήστε τα γραφειοκρατικά και περάστε στην πραγματική μετάφραση του υλικού και όχι στη γλωσσολογική μετάφραση. Οι συνειρμοί και οι συνδυασμοί του κειμένου, ή όλη του συνδυαστική δηλαδή περνάει πολύ έξυπνα μυνήματα!! Ο Ουάλας έχει ένα τρόπο να χαρτογραφεί τον κόσμο με το λόγο του. Αμα παρατηρήσεις τα σενάριά του θα το δεις!!

Μενελαος είπε...

Θα ανοίξουνε μερικές κωλοτρυπίδες και θα ησυχάσεις...!!

dokisisofi είπε...

Anwnime tha itan megali mou xara an mou eleges se poia akrivws lathi anaferesai. An prosekses kai sta alla kefalaia kai alloi mou proteinan allages kai tis dektika. Eksallou i metafrasi mou einai kathara erasitexniki. Dexomai kritiki kai afto fainetai apo to oti den diagrafw sxolia oso geloia kai prosvlitika ki an einai.

dokisisofi είπε...

Menelae prokeitai peri veviasmenis politismikis eparkeias.

Λάκης Φουρουκλάς - Lakis Fourouklas είπε...

Είναι η πρώτη φορά που έρχομαι σ' "επαφή" με κείμενο αυτού του συγγραφέα, αν και γνωρίζω τα του βίου του. Θα μελετήσω καλύτερα αυτά που μεταφράζεις με την πρώτη ευκαιρία. Μέρα καλή

Μενελαος είπε...

Τι με λέεις αγάπη μου. Κλαψ Κλαψ Κλαψ! Πολύ ταγαπάω εγώ το μωγιάκι μου!! Έλα να σε φορέσω το ζακετάκι σου!! Θέλεις να σε κάνω αγκαλίτσα να σου δώσω και τα μπισκοτάκια σου?? Σαγαπώ πολύ μωγιό μου!!

ελληνοκύπριος είπε...

Dexomai kritiki kai afto fainetai apo to oti den diagrafw sxolia oso geloia kai prosvlitika ki an einai.

δέχομαι κριτική!
όσο γελοία κι αν είναι!

το πρότυπον της σοβαρότητας!

δυο ερωτήσεις στα γρήγορα (δύσκολες για σένα...)
πόσες φορές την μέρα δοκησίσοφο;

ψηφίζεις ματσάκη;

dokisisofi είπε...

@Laki, elpizw mono i metafrasi na min adikei to prwtotipo, pragma vevaia diskolo. Nixta kali!

@Menelae, floutoklema efages? Filaki sti mama edoses? Ston mpampakouli eipes kalinxta? Griiigora, to galataki sou kai gia ipno!

@ellinokiprie kopse ligo to habar tv news giati den katalavainoume ti laleis. Oso gia to deftero erotima, i apantisi einai OXI (leksi tin opoia prepei na exeis eispraksei polles fores stin zwi sou, an se exw katalavei kala)

Μενέλαος είπε...

Μωρή εγώ θα σε γαμήσω άγρια!! Απ'τον ομφάλιο λώρο θα σε τσουλήσω ξετσίπωτο θυληκό. Κατευθείαν στο έντερο θα στο τσούξω!! Ξέρεις κάτι που δεν ξέρω???

dokisisofi είπε...

popo! Tha ta pw sti mama ola! Pou ta emathes tetoia vromologa? apo tin tileorasi ta ksesikoses ki esy, i ap'ta katagwgia?
ts ts ts....
tha se mallwsw...
Ma giati thimoses toso poli re mogiaki, afou se agapame stin pareoula mas, den eides pou ta paidakia pou irthane s'agapane? Iremise mpoulaki mas, min agxwnesai!
Theleis kamia sokolatitsa? (alla meta na plineis ta dontakia, simfwnoi?)
mmmmmmakia!

pafos είπε...

μενέλαε εννα σου τη φάω εγιώ
κόρη να σου βρω άντραν;

Μενελαος είπε...

Πόσο μεγάλος κάφρος είσαι αγάπη μου???

dokisisofi είπε...

Menelae nomizw stin defteri selida tis efimeridas grafei poia farmakeia einai efimerevonta. Den xreiazetai na pareis mazi sou sintagi min agxonesai. Tha katalavoun.
@Pafos, skoullistou mana mou stin afasia sou tziai tzila to amaksoudi sou parakatw. Exw antra min agxonesai (aftos prepei na ksekinisei na agxonetai). Alla mia katharistria gia to spiti tin xreiazomai. Endiaferesai?

zatoichi είπε...

έσιεις άντρα;
εν για τον σιύλλο σου που μιλάς;

Μενελαος είπε...

Κάνουμε και τεστ εγκυμοσύνης στην επιχείρηση!! Κάνουμε και άλλου είδους ψηφοφορίες!! Μωγιάκι μου το κουτάκι με τα μπισκοτάκια σου να πάρεις!! Θέλετε να δοκιμάσετε??

dokisisofi είπε...

Den exw oute skillo. Endiaferesai?

Μενέλαος είπε...

Ποια η πεπραγμένη λογική τόσο εκτεταμένων και ασθενομνημονευμένων μετασχηματισμών?? Είναι μήπως τα κεφάλαια που ταχέως αναπαράχθηκαν μέσα σε ένα διάνυσμα χρόνου ή μήπως ο ίδιος ο Ανασκολοπιστής?? Όποιος διαβάζει την πρώτη σελίδα και ερευνεί το Δράκουλα μέσα σε ατελείωτους τόμους τότε σουβλίζεται στο όνομα της πληθωριστικά πολλαπλάσιας άχρονης επιστήμης που μας έκανε ένα Νικολοκαρτέρι. Ξέσκισε επιτέλους τις χίλιες σελίδες, τι περιμένεις, να βγάλει ο σκύλος πρωκτικό και να τις φάει?? Πολύ μεγάλος έρωτας αυτός ο τελευταίος!!

Μενέλαος είπε...

Μη μου χαλείς το σύστημα αναφοράς!! Κρύβει γεωμετρία μεταβλητών και γραφική ανάλυση πολύ τουρλού!! Οι μαθηματικές σχέσεις είναι μη αισθητές...

Απόστολος είπε...

συγγνώμη για την επέμβαση εδώ.
δοκησίσοφη, αν θεωρείς πως δεν με κοροιδεύεις, οι ετικέτες που έβαλες στο σχόλιο σε ποιον απευθύνονται;
"μαλάκες, ψευτοπατριώτες, ψωνάρες, αχάριστοι κτλ"

με δουλεύεις;

Μενελαος είπε...

έχετε καταλάβει ότι με όλες αυτές τις αντιπαραθέσεις και τους τσακωμούς είστε μονίμως με αέρα κοπανιστό και μία τρύπα στο νερό?? μέχρι να βαρεθείτε και να σκάσετε??
τα ιστορικά στοιχεία και γενικά οι λογισμικές γεννήτριες οδηγούν σε μαθηματικά πρότυπα. οι μαθηματικές σχέσεις είναι μη αισθητές και για το λόγο αυτό χρειάζεται η γεωμετρία τους και η παραστατική τους ανάλυση. μία μαθηματική σχέση δημιουργεί μία γεωμετρία μεταβλητών πάνω σε ένα σύστημα αναφοράς. ο ρυθμός μεταβολής με την εφαπτομένη που είναι η παράγωγος, το ολοκλήρωμα που μπορεί να είναι αριθμός, εμβαδό αλλά και συνάρτηση αλλά και ένα διπλό ολοκλήρωμα που εκφράζει όγκο. στην περίπτωση των ολοκληρωμάτων η γεωμετρία των διακυμάνσεων θα λέμε από εδώ και στο εξής στα γνωσιακά συστήματα ότι εκφράζεί ένα συνολικό ρίσκο. η γεωμετρία αυτή των διακυμάνσεων δηλαδή το ρίσκο, κρύβει κάποια απόδοση που περιγράφεται από τη συναρτησιακή επιφάνεια και κάποια μέγιστα ή ελάχιστα, μία μέγιστη απόδοση ή μία ελάχιστη απόδοση. έτσι λοιπόν μπορείτε να συγκρίνετε μεγάλα ρίσκα και μικρά ρίσκα, δηλαδή μεγάλα ολοκληρώματα και μικρά ολοκληρώματα σε σχέση με το κύμα αποδόσεων που δημιουργούν. έχετε έτσι τη δυνατότητα να οδηγήθείτε σε μία πολιτική. παρατηρώντας τη γεωμετρία των διακυμάνσεων καθημερινά και ανάλογα με τις μεταβλητές, μπορείτε για παράδειγμα να αναπροσαρμόζεται ένα κώδικα επικοινωνίας αν για παράδειγμα μελετάτε τη συναισθηματική νοημοσύνη των μηχανικών της Τογιότα σε σχέση με την αποκτηθείσα εμπιστοσύνη στο επιχειρηματικό περιβάλλον ή την αξιοπιστία. Σκύλος!!

Μενελαος είπε...

Ρίσκο και Απόδοση.

dokisisofi είπε...

Επί του κειμένου έχεις τίποτα να πείς ή θα μείνεις στις ετικέτες.
Πάντως σεβόμενη απόλυτα την κατηγορία ανθρώπων που βαριέται να διαβάζει, έβαλα και μια χαραχτηριστική εικόνα, με εσένα στο βάθος και τον ελληνοκύπριο και την zatoichi να με σημαδεύουν χωρίς λόγο.
Όσοι δεν χαίρουν πολιτισμού δεν χαίρονται ποτέ και ζουν στον φόβο συνεχώς αμυνόμενοι.(και αν αμφιβάλλω για τον αν η συγκεκριμένη φυλή είναι απολίτιστοι για σας δεν αμφιβάλλω καθόλου). Έτσι και εγώ δεν ξαναπετώ πάνω από το μπλογκ σου για να μην σας αναστατώνω.
Καληνύχτα.

Ανώνυμος είπε...

Doki,

grapse kanena keimeno diko sou, na exoume logo na se ksitimazoume!

Μενελαος είπε...

Κυριακή αγάπη μου μην το ξανακάνεις αυτό, θα μπορούσες να την πατήσεις άσχημα αργότερα...σκέψου το...λοιπόν έχω πολύ ευχάριστα νέα!! στην επιχείρηση μου ήρθαν από Ελβετία. επειδή λοιπόν ξέρεις τι έκανες και επειδή εγώ δεν έχω σκοπό να θυσιάζω τους πάντες και τα πάντα στο βωμό μίας ματαιοδοξίας θα πω το εξής. καταρχήν τα πάντα ξεκινάνε από το ότι όσοι και να έρθουν, με όποιο τρόπο και να γίνει αυτό, όσο σπουδαίο και να γίνει, θα επιμένεις να λες τα ίδια (υποθετικά, όχι εσύ) άρα είσαι κάπου αλλού, έχεις κάποια μάσκα. για το σκοπό αυτό θα σε απαλλάξω τελείως, απλώς και μόνο από το φωτογραφικό σενάριο επικοινωνίας. πρόσεξε, δεν πετάς τίποτα. για μένα αυτό το πράγμα μόλις τώρα ξεκινάει και ξεκινάει πανέμορφα, κάνω βήματα. όμως έρχονται άνθρωποι από Ελβετία, πρόκειται για αυτές τις πολυπόθητες αλλαγές μέσα σε μία νύχτα, πρόκειται για τελείως άλλες καταστάσεις και δεδομένα και θεωρώ (ΜΟΝΟ ΑΥΤΟ) ότι το φωτογραφικό σενάριο επικοινωνίας αρχίζει να γίνεται κάτι σαν παιδική ανασφάλεια, παιδιάστικο. που να δεις τι κόσμους ετοιμάζω μακριά από λινκς, για να μπορέσω να αναπτύξω την αρθρογραφία μου σχετικά με το μάρκετινγκ και τη διαφήμιση της επιχείρησης. σενάρια, θέατρα, φανταστικούς κόσμους, κομπιούτερ γκέιμς, τέτοια πράγματα. ξέχνα λοιπόν το γουρλωμένο μάτι. αλλάζουν πολλά πράγματα. καλή σου νύχτα!!

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Αναγνώστες

Η λίστα ιστολογίων μου